Ava Giden Avlanır

Batman: Whatever Happened to the Caped Crusader?

Posted in Çizgi Roman by Bülent Başkan on September 14, 2009

WhateverHappenedtotheCapedCrusaderHCBatman: Whatever Happened to the Caped Crusader? Batman#686 ve Detective Comics#853’te devam eden Neil Gaiman tarafından yazılmış ve Andy Kubert tarafından çizilmiş 2 sayılık bir macera. Aslında macera demek zor bunun için. Bu başka birşey. Son zamanlar dediğim gibi epey bir çizgi roman okumaya başladım ama sanırım hepsinden en çok bu beni etkiledi.

Öncelikle geçen postumda da dediğim gibi Neil Gaiman son dönemlerin en büyük yazarlarından biri. Roman konusunda en üst düzey insanlardan biri olmasa bile yine de Sandman’i falan düşüncek olursam eğer hakkını vermek gerekir diye düşünüyorum. Ve bu 2 sayılık batman macerasına bakınca da aynı şeyleri düşündüm. Neden macera demek zor peki bu iki sayı için? Sanırım bu soruya en güzel cevabı Gaiman’ın kendisi vermiş: “a love letter to Batman and Batman fans”

Gaiman’ın birçok kitabını okudum. Sandman’ler, Amerikan Tanrıları, Yıdız tozu… Gaiman’ın kendine has bir tarzı var. Hani nasıl açıklanır bilmiyorum ama onu kendi alanında “tek” yapan bir tarz bu. Biraz gotik, biraz kara mizaha kaçan bir espri anlayışı, bolca melankoli ve bolca insan psikolojisi ile bezeli, büyükler için yazılmış modern (ve belki de modern olmayan) masallar… Gaiman’ın bu tuhaf tarzını hemen hemen tüm eserlerinde görmek mümkün. Daha doğrusu gaiman’ı gaiman yapan bu.. Eğer gaiman bi rmüzisyen olsaydı, şarkıların kimin tarafından yapıldığı söylenmese bile insan onun şarkılarını dinleyince “işte bu Gaiman derdi”.

Batman daha doğrusu Bruce Wayne ölmüş. Nasıl öldüğünü bilmiyorum. Henüz araştırmadım ve açıkcası bu beni biraz üzdü. Batman’in her macerasını takip falan etmedim. Uzun süredir dönüp bakmadım bile. Ama yine de Bruce Wayne/Batman ile ayrı bir gönül bağım var. Bilmiyorum süper güçleri olmamasından dolayı mı, olabildiğince depresif ve dramatik olmasından mı yoksa kimsede olmayan joker, penguen, harvey dent ya da riddler gibi genellikle yine süper güçleri olmayan ve birçok düşmana nazaran delice gözükse bile yine de takım elbiselerle dolaşan düşmanları olmasından mı bilmiyorum. Ama dediğim gibi Batman’in ve özellikle Bruce Wayne’in hep ayrı bir havası olmuştur. Birçok villian’den daha çok bir supervillian’e benzemektedir. Superman bile aynı şeyi söylüyor bu sayıda batman için: “You look more dangerous than your enemies”

Bu macerada Bruce Wayne’in cenazesini görüyoruz. Daha doğrusu Gotham’ın kimbilir neresindeki bir mahallede, izbe bir barın arkasında düzenlenen Batman’in cenazesi. Cenazede kimler yokki; Alfred, Gordon, Azrael, Robin, nightwing, joker, penguin, riddler, catwoman, komiser gordon  ve gidiyor. Ve hemen hepsi batman ile ilgili olarak son konuşmalarını yapmak için orda bulunuyorlar… Batman’e son yolcculuğunda eşlik etmesi için Death bile şöyle bir silüetini gösteriyor okuyucuya, Dream’in büyük ablası….Ama yine de aslında ortada macera falan yok. Yanlış anlaşıkmasın; bir kumpas falan yok işin içinde ama işte Gaiman…Dediği gibi, sadece bir “love letter”. Gaiman’ın tarzını bu macerayı okuduktan sonra bir kez daha hatırladım ve çok sevdim. Belli ki Batman’in, dostlarının ve düşmanlarının kişiliklerini gayet güzel özümsemiş ve Bruce Wayne için karakterlerin kişiliklerinden ödün vermeden, çok güzel bir son veda hazırlamış kara şövalye için. (Alfred gerçekten hüzünlüydü) Herşeyle ilgisiz, bütün batman olaylarından uzak ama bir yandan da tamamen batmanle ilgili bir macera..

Batman her ne kadar bir super kahramnlar evreninde yaşayan bir karakter olsa, diğer süper kahramanlarla ortak bir çok maceraya çıksa, bazen supernaturel olaylarla uğraşmak zorunda olsa bile yine de esasen hem kendisi hem de uğraştığı belli başlı tipler açısından diğer kahramanlardan ayrı, daha realist bir yerde durmaktadır. Hani realist belki yanlış olur bu durumu tanımlamak için ama yine de dediğimi anladınız. Bilmiyorum belki de Batman’i ayrı bir sevmemin nedenlerinden biri de budur. Dolayısıyla dönüp Marvel’a bakarsanız eğer bütün büyük kahramanlar hemen hemen bir kere ölüp geri dirilmiştir. Artık kimseyi şaşırtmıyor kaptan amerika’nın süikaste uğraması. Hiç yoktan beni.. Zaten Captain America Returns diye bi macera başladı bile sanırsam. Ama işte Batman’in bu birkaç satır yukarıda yazdığım özelliklerinden dolayı inanmıyorum ki çok ekstrem bir durum olmazsa “Batman ya da Bruce Wayne Resturns” gibi bir macera yaşanıcağını zannetmiyorum. Batman’in bu realistliğinden dolayı Bruce wayne gerçekten öldü. Belki de Cp. Marvel’dan sonra gerçekten ölen ilk büyük karakter. Gaiman da olabildiğince güzel uğurlamış onu. Keşke herkes okuyabilse diyeceğim bir öykü.

Goodnight Batmobile, Goodnight Alfred, Goodnight Gotham, Goodnight Joker, Goodnight Batsignal

Goodnight…goodbye…goodnight

P.S. : Valla çok duygulandım…

Tagged with: ,

2 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] Öncelikle böyle bir süpriz sonuçsuz kalmaz diye düşünüyorum. Neil Gaiman’ın Whatever Happened To The Caped Crusader hikayesine yaptığım yorumda Bruce Wayne’in geri gelmeyeceğini düşündüğümü […]

  2. […] Öncelikle böyle bir süpriz sonuçsuz kalmaz diye düşünüyorum. Neil Gaiman’ın Whatever Happened To The Caped Crusader hikayesine yaptığım yorumda Bruce Wayne’in geri gelmeyeceğini düşündüğümü […]


Leave a comment